5 kwietnia 2016 Udostępnij

Trening przygotowawczy do wyprawy w góry

Planując dłuższą wędrówkę po górach warto przygotować nie tylko odpowiedni ekwipunek, lecz również własną kondycję. Dotyczy to szczególnie osób, które na co dzień nie uprawiają żadnej aktywności fizycznej. Jak zatem przygotować się, by wędrówka po górach była dla nas przyjemnością, a nie katorgą?

Trening kardio

            Trening kardio ma za zadanie poprawić wydolność serca i podnieść wytrzymałość organizmu. Trening ten można wykonywać na rowerze, podczas szybkiego marszu, biegania, czy podczas ćwiczeń na siłowni, np. na orbitreku. Najłatwiejszy na sam początek jest oczywiście szybki marsz.

Jeśli przez dłuższy czas nie korzystaliśmy z żadnych form aktywności fizycznej warto zacząć od marszy. Warto zacząć około miesiąc – 3 tygodnie przed planowanym wyjazdem
w góry. Marsze powinny odbywać się 3-4 razy w tygodniu po 1-2 h. Stopniowo oczywiście należy zwiększać ich dystans i tempo. Przy poprawie kondycji można zastosować obciążenie, z jakim będziemy chodzić po górach.

            Gdy mamy lepszą kondycję warto również biegać stopniowo zwiększając odległość
i intensywność wysiłku.Biegi warto trenować również około 3-4 razy w tygodniu po 25-40 minut. Nie należy biegać na czczo, ani po asfalcie, gdyż obciąża to stawy.


Trening siłowy

            Oprócz wzmocnienia ogólnej kondycji fizycznej należy także wzmocnić mięśnie nóg, a także pleców, brzucha i ramion. Dzięki temu nasze ciało poradzi sobie z pokonywaniem trudnych odcinków trasy, czy wchodzenia pod górę z ciężkim plecakiem.

            Najważniejszymi ćwiczeniami są tutaj przysiady, podciąganie na drążku, pompki, martwy ciąg. Nogi wzmocnimy również dzięki ćwiczeniom na steperze lub wchodzeniem na ławkę. Ćwiczenia takie imitują kroki stawiane w górach przez co są dobrym treningiem przed wycieczką.

            Ważne jest również wzmocnienie mięśni grzbietu i brzucha. Dzięki ćwiczeniom wzmacniającym te mięśnie nie będziemy męczyć się podczas górskiej wyprawy z ciężkim plecakiem.

            Piesze wycieczki po górach, tzw. trekking jest wspaniałą formą aktywności fizycznej połączonej ze świeżym powietrzem i wspaniałymi widokami. Żeby w pełni się z niej cieszyć warto przygotować swój organizm do wysiłku fizycznego, by zapobiec powstaniu kontuzji, czy nieprzyjemnych zakwaszeń mięśni na drugi dzień. Warto również być aktywnym ze względu na własne zdrowie i dłuższe życie.